Att vi går mot att vara ett tjänstesamhälle i större utsträckning än vi har varit tidigare, är någonting som många experter kan intyga. Vi lägger ut allt mer produktion och håller oss allt mer till att leverera koncept och immateriella tjänster. Det är förvisso ännu så att det finns ett enormt behov av kompetens vad gäller praktiska yrken men även här rör det sig om kompetens som skall anskaffas på något vis.
Den svenska undervisningsmaskinen har fått en hel del kritik under senare år och kritiker menar att vi har allt lägre nivå på de utbildningar som erbjuds. Istället för att vässa kompetensen har man sänkt kraven vilket kan ge svåra följder som vi inte med lätthet kan undvika.
För att man skall bygga upp en kompetensnivå som är i nivå med den vi kan se runt om i andra länder, krävs att vi ser till personers reella behov och förutsättningar. I och med bredden av skolundervisning har man nu möjlighet att utforma en typ av undervisning som tar hänsyn till eventuella svårigheter och hinder som en person kan tänkas uppleva. Vissa skolor har valt att rikta in sig på viss problematik och andra har valt en annan inriktning. Fördelen med att forma en hel skola efter vissa förutsättningar är att man då har möjlighet att ge lärarna undervisning i hur man skall gå till väga för att bäst kunna anpassa utbildningarna och upplägget i skolan för att nå dit man vill.
Utbildning redan under tidiga år
Det finns en hel del valmöjligheter för den som kommit upp i utbildningsnivå och ålder. Dock kan man inte endast rikta in sig mot åtgärder utan behöver jobba för att minimera risken för att någon skall få en sämre skolgång och kompetens. När man under gymnasietiden kan lägga en grund för hur man skräddarsyr en effektiv utbildning kan man ge bra förutsättningar och nå målen.